Ofte stillede spørgsmål

Kan jeg få information fra foreningen med almindelig brevpost?
Nej, som udgangspunkt har vi desværre ikke ressourcer til at printe og udsende papirbreve. Derfor vil vi normalt kun kommunikere per e-mail og via denne hjemmeside. Hvis der kommer en eller flere retssager, hvor du som medlem aktivt skal gøre noget for at være med, vil vi dog sende breve til de medlemmer, der ikke har oplyst email-adresser.

Hvordan bliver jeg medlem, hvis jeg ikke har adgang til internet/e-mail?
Ring til vores sekretariat, som så vil tage imod din indmeldelse. Vær dog opmærksom på, at det er begrænset, hvor meget information vi har mulighed for at udsende med almindelig brevpost (se ovenfor).

Kan jeg registrere en ægtefælle / et familiemedlem på samme medlemskab som mig selv?
Nej, desværre. Ægtefæller kan dog begge få rabat, hvis I har et familiemedlemskab i Dansk Aktionærforening.

Hvem vil I sagsøge?  
Vi vil som udgangspunkt ikke sagsøge. Vi vil derimod forsøge at indgå et forlig med kurator.

Er jeg sikker på at få erstatning, hvis jeg bliver medlem?
Nej, desværre. Foreningen forsøger at udvælge en eller flere angrebsvinkler, hvor foreningen og vores advokater vurderer, at der kan være noget at komme efter. Men vi kan desværre ikke love noget som helst. Af samme årsag kan foreningen kun påtage sig et meget begrænset ansvar. Læs mere om foreningens ansvar her.

Kan jeg få skattefradrag for mit tab på kapitalbeviserne?
Nej. For kapitalbeviser/ansvarlig lånekapital indskudt før 27. januar 2010 er der ikke fradrag for tab. Læs Skats gennemgang af skattereglerne ved konkurs som pdf her.

Kan jeg få skattefradrag for mit tab på aktier?
Ja. Hvis du har haft aktierne i en rate- eller kapitalpension, har du automatisk fået fradraget. Har du haft aktierne som frie midler, kan du fratrække tabet i anden aktieindkomst. Læs Skats gennemgang af skattereglerne ved konkurs som pdf her.

Hvordan ved jeg, at min indbetaling af tilmeldelsesgebyr er gået igennem?
Du modtager en bekræftelse på din endelige indmeldelse, når vi har registreret din indbetaling. Da vi skal registrere indbetalingerne manuelt, kan der dog gå op mod en uges tid, før du modtager denne bekræftelse.

Hvordan ved jeg, at min dokumentation er modtaget?
Du modtager en bekræftelse, når vi har modtaget din dokumentation. Da håndteringen og arkiveringen af dokumentationen foregår manuelt, kan der dog gå op mod en uges tid, før du modtager denne bekræftelse.

Hvordan indsender jeg dokumentation, hvis jeg ikke har adgang til scanner eller kopimaskine?
Så kan du tage kontakt til formanden for Foreningen Tønderinvestor 2009 og Foreningen Tønderaktionær 2010, Palle Christiansen, på telefon 23 11 03 07. Han bor i Skærbæk, og han hjælper gerne med at få scannet de to dokumenter ind og sendt dem til foreningen.

Hvad hvis jeg ikke kan finde min købsnota eller årsoversigt?
Så bør du kontakte Sydbank, som har overtaget Tønder Banks arkiver, og bede dem om en kopi af dokumenterne, så du kan sende dem til os.

Hvem betaler advokaten og foreningens øvrige arbejde?
Det gør medlemmerne. Advokat, revisor og Dansk Aktionærforening er dog gået med til i første omgang kun at få dækket nogle meget basale omkostninger. Når det forhåbentlig lykkes at sikre erstatning til dig, beregnes desuden et honorar til dækning af forberedelse af sagen, administration, revision, advokatbistand med videre ud fra medgået tid, dog maksimalt 5 procent af din erstatning.